Alankomaiden lomamatka 2009

- Amsterdam -
- 1. päivä -

Matkakertomus / matkapäiväkirja eräästä lomareissusta vieraaseen maahan.

Torstai 2.7.2009

Neljäs kesälomapäivä oli alkamassa, tällä kertaa reissun vuoksi erittäin varhain. Kello oli soimassa 4:15 aamulla, mutta tuttuun tapaan heräsin jo ennen sitä. Koirat oli viety eilen koirahoitolaan, joten niiden suhteen sai olla lähes viikon rauhallisin mielin, koska olivat ammattilaisen hoidossa.

Lentokentälle menemiseen varasimme riittävästi aikaa, sillä parempi istuskella tunti ylimääräistä lentokentällä, kuin mennä vartti myöhässä jonkun matkalla sattuneen ongelman vuoksi. Auton veimme tuttuun paikkaan P3-pysäköintitaloon kolmanteen kerrokseen. Loma-ajasta huolimatta tilaa oli kolmannesta kerroksesta ylöspäin melkoisen hyvin.

T2-terminaaliin (entinen ulkomaanterminaali) päästyämme totesimme joutuneemme erittäin pitkän jonon hännille. Vain vartti jonossa ja totesimme sen kasvaneen jo melkein seuraavaan lähtöhalliin saakka. Samoilta tiskeiltä tehtiin lähtöselvityksiä ympäri Eurooppaa ja aamulla oli lähdössä koneita todella tiheään, joten siinä syy jonoon. Loppujen lopuksi meidän jonottamine kesti noin 40 minuuttia. Turvatarkastuksen portti piippasi kohdallani, vaikka yllä ei ollut muuta metallista kuin silmälasit. Teki tuon saman myös keväisellä työmatkalla, eikä syy selvinnyt silloinkaan. Ennen lentokoneeseen nousua oli pakollinen piipahdus myymälässä, jotta kurkku sai huuhteluainetta.

Schipholin lentokenttä

Kone lähti ajallaan 8:15 ja oli perillä Schipholin lentokentällä 9:25 paikallista aikaa, joka on tunnin Suomen aikaa jäljessä. Koneesta oli melkoinen kävelymatka matkalaukkuhihnoille. Laukkumme tulivat ensimmäisten joukossa, joten niitä piti odotella vain kymmenisen minuuttia. Seuraavaksi seurasimme rautatieaseman kylttejä ja kävimme ostamassa tiskiltä liput Amsterdamin keskusasemalle á 4,20 € hintaan. Laiturit olivat lipunmyynnin alapuolella ja juna tuli muutaman minuutin odottelun jälkeen. Matka Amsterdamin päärautatieasemalle kesti vähän reilun vartin.

Näkymä rautatieaseman edestä

Perillä Amsterdamissa kävimme ensin ihmettelemässä miltä se kaupunki näyttää siitä kun viimeksi siellä piipahdin 90-luvun alussa. Eipä näyttänyt kovin tutulta maisemat, paitsi itse rautatieasema. Hetken mietittyämme lähdimme etsimään sisältä matkalaukkusäilytystä ja sellainen löytyikin aivan läheltä ulkoilupaikkaamme. Säilytys maksoi 7,30 € lokerolta ja se piti maksaa kortilla. Löysimme onneksi vapaan ison lokeron, jonne mahtuivat molempien laukut. Systeemi oli sellainen, että vähän sai päätä raapia, ennen kuin tajusimme miten säilytys ja maksaminen hoituvat. Olisi siellä ollut henkilökuntaakin, mutta suomalainen tunnetusti hakkaa ensin itse päätä seinään, kun vaivaa ketään toista, heh!

Veneellä kotiovelle

Saatuamme matkalaukut säilöön, lähdimme tallustelemaan pitkin Amsterdamin katuja. Meillä ei ollut mitään määränpäätä, kävelimme vain katuja ja katselimme paikkoja. Kanavat olivat jääneet hyvin mieleen edelliseltä reissulta ja niitä piti nyt kuvailla ahkerasti, viimeksi kuin filmirullien hinta rajoitti sitä tehokkaasti. Silmiin sattui myös mitä eriskummallisimpia museoita, oli seksimuseota ja vodkamuseota ja ties mitä.

Aikamme käveltyämme tulimme sellaiseen paikkaan, joka oli yhä visusti muistissa, eli Amsterdamin Dam-aukio ja siellä pönöttävä puikula patsas. Yksi huomio tuohon aikaan nähden oli se, että paikka oli siistiytynyt, enää eivät mustat huumekauppiaat juosseet päivällä perässä ja kaupanneet mitä ikinä olisi halunnut ostaa. Nyt siellä oli katutaiteilijoita esittämässä mitä kummallisimpia patsaita ja pakettiauton kokoinen posetiivarin soittopeli.

Lomalla maistuu hyvin jäätelö, joten söimme ensimmäiset pehmiset 1,50 € kappalehintaan. Ei mikään paha hinta, vaikka Mäkkäriltä olisi tainnut saada vieläkin halvemmalla. Kävimme myös Magna Plaza -ostoskeskuksessa, tosin lähinnä siellä olevien vessojen vuoksi. Katselin sieltä myös ruokapaikkaa, mutta yläkerrassa oli ainoastaan joku kuppila, josta sai kahvin lisäksi lämpimiä voileipiä ja keittoa.

Paikallinen kahvi- / ruokapaikka

Kauppakeskuksen jälkeen bongailin poliisimoottoripyöriä, ovat melkoisen käteviä kapeilla kaduilla. Virkavaltaa ei ainakaan päivällä juuri näkynyt kaduilla, mitä nyt pari kertaa poliisiauto meni pillit päällä. Hetken tallailtuamme rautatieaseman suuntaan pysähdyimme tutkailemaan Buon Appetito -kahvilaravintolan ruokalistaa. Se oli aika vaatimaton, mutta löysimme siitä itsellemme syötävää ja juotavaa. Otimme kanafilettä ranskalaisilla ja spagettia. Ne plus juomiksi olut ja vesi, tekivät yhteensä 21 €. Taitaa vetää aika lähelle Suomen hintoja samalla kokoonpanolla, ainakin Helsingin hinnoilla.

Mövenpick hotel Amsterdam

Täysien massujemme kanssa raahauduimme kuumuudessa takaisin rautatieasemalle. Ostimme siellä olevasta kaupasta vettä. Haimme matkalaukkumme säilytyksestä, jossa laukkulokeron ovi aukesi, kun maksuvaiheessa saatua lipuketta näytti lipuntulostusreiän suuaukolla. Siinä oli samassa viivakoodin lukija ja meidän lokeron ovi rapsahti auki. Kyllä olivat taas turistit ihmeissään, eli me! Nyt oli paikalla myös eräs rouva, jolle säilytyssysteemi tuotti ongelmia. Pyysimme paikalla olevaa henkilökuntaa auttamaan rouvaa, kun hän kyseli meiltä ohjeita.

Matkasimme rautatieaseman läpi rantatielle ja sitä pitkin Mövenpick-hotellille. Sisäänkirjautuminen onnistui helposti ja saimme nopeasti huoneen 1216 avaimet. Huone oli kahdennessatoista kerroksessa ja näköalat sen mukaiset. Vaimo käveli vielä illalla rautatieasemalla, mutta itse otin levon kannalta koko illan. Ei lomalla pidä sentään itseään rääkätä, ellei ihan välttämättä niin halua.