Alankomaiden lomamatka 2009

- Amsterdam -
- 4. päivä -

Matkakertomus / matkapäiväkirja eräästä lomareissusta vieraaseen maahan.

Sunnuntai 5.7.2009

Tänä aamuna nukutti pitkään, heräsimme vasta puoli yhdeksän aikaan. Sää oli aurinkoinen, joten missään sateessa ei tarvinnut lähteä kaupungille. Tämän aamuinen aamiainen oli hotellihuoneen tarjoama itse keitetty kahvi ja eilen Groningenista ostamamme aamiaistarvikkeet.

ST. Nicolaaskerk

Lähdimme hotellilta puoli kymmenen aikoihin, sillä tänään meillä oli ohjelmassa minulle uusi kokemus, eli 10:30 alkava katolinen messu ST. Nicolaaskerkissä. Messu kesti hieman päälle tunnin. Sieltä jalkauduimme taas kadulle ja erääseen kahvilaan nauttimaan virvokkeet ja miettimään mitä tänään tehtäisiin. Meillä ei ollut kovin paljon mitään "pakko nähdä tai kokea" -juttuja täällä Amsterdamissa.

Sunnuntainen kirpputori

Koska meillä ei ollut mitään päämäärää, päätimme tutkailla tänään keskustan itäistä puolta. Päädyimme kahvilan jälkeen torille, jossa oli kirpputorimyyjiä. Tarjolla oli sekä vanhaa että uutta tavaraa, mutta ei kyllä mitään ostamisen arvoista. Aikamme katuja tallailtuamme löysimme yllättäen myös täältä Groningenista tutun Albert Heijn -supermarketin. Sen vieressä oli myös viinakauppa, jossa kävin uteliaisuutta tutkailemassa voimajuomien hintoja. Hintaa niillä oli sen verran, etten katsonut tarvitsevani mitään. Supermarkettiin sen sijaan päätimme palata ennen hotellille paluuta.

Sää oli aurinkoinen, jopa vähän liiankin lämmin kävellä. Matkalla törmäsimme myös johonkin lastentapahtumaan, mutta sen melusaaste ei meitä houkutellut millään tapaa. Minulla ei ole mitään käsitystä mikä tapahtuma oli, porukkaa oli kyllä paljon paikalla. Jossain vaiheessa menimme V & D tavarataloon, jossa oli tämän lomareissun halvin maksullinen vessa, eli vain 0,25 € per henkilö. Tavaratalossa tuli myös katseltua vaatteita ostomielessä. Nyt myös tein pienen vaateostoksen, kun hinta sattui olemaan hyvin kohdallaan. Hinnan puolesta alennusmyyntivaatteissa olisi ollut paljonkin sopivan hintaista, mutta ostan vaatetta yleensä tarpeeseen.

Syö tunnissa niin paljon kuin jaksat

Tässä kohtaa päivää alkoi nälkä olla jo sitä luokkaa, että sopivan lounaspaikan etsiminen alkoi. Tavaratalon jälkeen syömämme jäätelöt eivät nälkää poistaneet, vaan massuihin piti saada jotain tuhdimpaa apetta. Amsterdamissa oli todella paljon erimaalaisia ravintoloita, joten jokaiselle löytyy varmasti mieluinen paikka. Ainoa ongelma meillä oli ajankohta, sillä moni paikka oli lounasaikaan vielä kiinni. Vaimo huomasi kadulla kävellessämme pienen kiinalaisen ravintolan, joka mainosti 8,50 € seisovaa pöytää, josta sai tunnin syödä niin paljon kuin jaksaa. Ravintolassa oli vain pari asiakasta, joten menimme sisälle.

Meitä oli heti vastassa erittäin kohtelias kiinalainen nainen, joka rahasti meidät ja esitteli kaikki tarjolla olevat ruoat. Hän myös kertoi, että juomat pitää ostaa itse automaatista. Automaatissa oli vettä, limuja ja olutta. Kaikki juomat olivat samanhintaisia, eli 1,50 € / tölkki. Tarjolla oli myös maksullista automaattikahvia. Täällä törmäsimme sellaiseen ruokaan, mitä emme ole saaneet kotimaan kiinalaisissa ravintoloissa. Tarjolla oli ns. mykyjä, jotka olivat lämmitettyinä pienissä vähän kuin tuohisissa kannellisissa rasioissa. Ne olivat aika neutraaleja maultaan ja otin itse niitä jopa pariin eri otteeseen. Ruoka oli hyvää ja söimme vatsat täyteen. Automaatista ostamamme kahvi sen sijaan jäi juomatta, se ei ansainnut kahvin nimeä. Ruoan puolesta paikka oli kymppivalinta!

Punaisten lyhtyjen nurkilla

Seuraavaksi kävelimme Dam-aukiolle, josta jatkoimme matkaa punaisten lyhtyjen katujen suuntaan. Kuvaaminen siellä on kiellettyä, joten pidin kameran visusti taskussa kävellessämme sen läpi. Vaikka oli keskipäivä, oli ikkunoissa tavaraa tarjolla ja jotkut kuulostivat keskustelevan hinnoista. Me kävelimme vain alueen läpi, sillä pitäähän Amsterdamissa kävijän se käydä katsomassa, vaikka ei palveluita käyttäisikään.

Seuraava kohde oli Albert Heijn -supermarketti, josta ostimme iltapala- sekä huomisen aamun aamiaistarvikkeita. Tutkailin siellä myös oluen hintoja. Euroshopperia siellä ei ollut, mutta muuten halvin puolenlitran olut oli 0,65 €, joka oli vielä kohtuuhinta.

Tiedekeskus NEMO

Kaupasta poistuttuamme tutkailin mikroskooppista matkaoppaan karttaa. Tulimme siihen tulokseen, että pääsemme kaupan luota hotellille suorempaan, kuin rautatieaseman kautta kiertämällä. Lähdimme matkaan ja tovin kävelyn jälkeen silmiemme eteen ilmestyi kanavaristeilyltä tuttu tiedekeskus NEMO. Ylhäällä näytti porukka ottavan aurinkoa. Kävelyreittimme meni sen ohitse, joten suunnistimme sitä kohti. Tiedekeskuksen edessä oli myös Amsterdam-laivan replika, joka alkoi kiinnostaa. Luin laivan luona olevasta kyltistä, että sinne pääsee tutustumaan ja liput ovat ostettavissa tiedekeskuksen sisältä.

Amsterdam-laiva kannelta

En ollut koskaan käynyt moisessa laivassa, joten viiden euron hintaiset liput olivat suorastaan pakko-ostos tällä kertaa. Mitään kiirettä meillä ei ollut mihinkään, joten tämä oli oikeastaan ihan tervetullut tutustumiskohde. Olin jo kerinnyt unohtaa koko laivan, vaikka se kanavaristeilyllä nähtiinkin. Tutustuimme laivassa ensin sen kansiin ja mitä ulkopuolella oli tarjolla nähtäväksi. Meidän lisäksi laivalla oli vain muutama turisti, joten saimme katsella ja kuvailla ihan rauhassa.

Amsterdam-laiva kannen alta

Laivassa oli nähtävää useammassa kerroksessa. Alhaalla oli lastiruuma ja välikerroksissa kaikenlaista muuta nähtävää. Oli mielenkiintoista huomata, että vaikka laiva näytti päältäpäin erittäin isolta, olivat monet sen tilat todella pieniä ja ahtaita. Laivassa oli nähtävillä erilaisia hyttejä, pelkkiä vuodepaikkoja, ruokailutiloja, kapteenin työtila ja hytti sekä tietysti aseistusta pistooleista kanuunoihin. Pääsin jopa tarttumaan ruoriin ja leikkimään merikapua, heh! Ainoa paikka joka jäi käymättä, oli masto, mutta sinne tuskin olisi turisteilla mitään asiaa.

Holland America Line -laiva Ij-joella

Museolaivalta suuntasimme hotelliamme kohti. Sinne pääsi helposti laivan vieressä olevaa siltaa pitkin ja sen jälkeen rautatien ali jokea kohti. Joen rannassa nousimme rantatielle ja tallailimme hotellille. Aamulla hotellin viereiseen laivaterminaaliin tullut laiva lähti iltamassa jatkamaan matkaa. Iso oli paatti, kannella näytti olevan jopa koripallokenttä.

Päivällä emme onnistuneet kastumaan, mutta illalla tuli vettä pariin otteeseen oikein kunnolla. Myös tänä iltana jäi biletykset väliin, mutta mitä väliä, olihan niitä Euroshoppereita vielä jäljellä, heh!