Egyptin lomamatka 2008

- Hurghada -
- 2. päivä -

Matkakertomus / matkapäiväkirja eräästä lomareissusta vieraaseen maahan.

Tiistai 18.3.2008

Ensimmäinen kokonainen lomapäivä Hurghadassa käynnistyi kohdallani muutaman minuutin yli kuuden. Taisi olla äijä niin täpinöissään lomasta, ettei malttanut nukkua sen pitempään, heh. Huoneen pimennysverhot olivat niin tehokkaat, että päivänvalo jäi totaalisesti ulos ja huoneessa vallitsi täysi pimeys verhojen avaamiseen asti. Tutkailin lämpötilan heti aamusta ja klo 6:36 se näytti olevan 22 astetta. Klo 8:47 se oli kivunnut jo 25 asteeseen.

Lähdimme vähän seitsemän jälkeen tutustumaan hotellin aamiaistarjontaan. Oikea ravintola löytyi nenäni avulla, sillä ruoantuoksusta oli mahdoton erehtyä. Aamiainen oli todella monipuolinen joka aamu. Tarjolla oli vaikka ja mitä, esim. leikkeleitä, juustoja, suolalihaa, vihanneksia, sämpylöitä, leipiä, nakkeja, paistettuja perunoita, papusörsseleitä, riisiä, munakasta, köyhiä ritareita, jogurtteja, muroja, erilaisia kahvileipiä, hedelmiä, erilaisia mehuja, teetä ja kahvia. Ei jäänyt nälkä yhtenäkään aamuna. Aamiainen oli joka aamu samanlainen, mitä nyt joskus jotain puuttui syystä tai toisesta.

Meillä oli täksi aamuksi varattu kaupunkikierros 12 € / henkilö, hintaan. Bussin aikataulu oli 9:25 meidän hotellilla ja sieltähän se tuli ihan ajoissa. Noudimme sen jälkeen vielä mukaan kolmen muun hotellin asukkaat, ennen kuin matka kohti ensimmäistä tutustumiskohdetta saattoi alkaa.

Luomuöljytehtaan
Luomuöljytehtaan ”öljymestari”

Ensimmäinen pysähdyspaikka hotellien jälkeen oli paikallinen luomuöljytehdas, joka sijaitsi sellaisessa paikassa, ettei sinne ainakaan kukaan täysipäinen turisti yksin eksy. Tehtaassa olimme ensin alakerrassa, jossa pääsimme maistelemaan ja haistelemaan öljyjä, sekä tukkimaan neniimme pumpulipötkylöitä, joissa oli meiramiöljyä. Kaikki öljyt eivät suinkaan olleet suun kautta nautittavia, vaan osa oli tarkoitettu vaikka kovettuneiden kantapäiden voiteluun.

Alakerran tilaisuuden jälkeen kävimme kahdessa porukassa katsomassa miten öljyä syntyy. Se oli hyvin nopea piipahdus, josta yläpuolella otettu kuva on. Tuolta suuntasimme yläkerran myymälään, joka oli arvatenkin esittelijöille mieluisin paikka – sieltähän se raha tulee. Myymälässä oli tarjolla eri tee laatuja maistiaisiksi. Siellä oli myös ostettavaa vaikka kuinka paljon. Me emme ostaneet mitään, mutta aika moni poistui lopulta paikalta kantamusten kanssa. En osaa sanoa hintatasosta, kun en tiedä mitä mikin Suomessa maksaa. Jotain eteerisiä öljyjä sai 5 € / pullo. Olivat hinnoitelleet tuotteet vielä turistiystävällisesti euroissa.

Hiekkamies työssään

Seuraavaksi hurautimme bussilla El Daharin basaarialueelle. Siellä menimme ensin katsomaan kun hiekkamies täytteli pullojaan erivärisillä hiekoilla, luoden niihin mitä erilaisimpia kuvioita ja kuvia. Vähän teki mieli ostaa tuollainen pullo, mutta lopulta se jäi hankkimatta. Hiekkamiehen lisäksi kävimme kuparimiehen luona, joka valmisti kuparikoristeita. Tutustuimme matkalla myös vesipiippukauppaan ja pashminahuivikauppaan, joka oli kovasti naisten mieleen.

Maustetytöt jyräävät Hurghadassa?

Mausteita oli myös tarjolla paljon ja pysähdyimme ihmettelemään niitä yhden kaupan luo. Kyseessä ei ollut kuvan kauppa, vaan sitä vastapäätä oleva puoti. Aika yleinen vieminen on karkade-tee, joka on kuivattuja kiinanruusun (Hibiscus) terälehtiä. Tässä kohtaa matkaa näimme ensimmäisen kamelin, kun se keinahteli ohitsemme. Hetken päästä näimme bussin ikkunasta toisen, vaikka ei niitä Hurghadassa muulloin vastaan sattunut tulemaan.

Pätkä Moby Dick -ravintolan menusta

Seuraavaksi taas bussiin ja matka suuntautui Sakkalaan. Siellä menimme Moby Dick -ravintolaan, jossa saimme jälleen ilmaiset juomat. Emme jääneet siihen syömään, vaan lähdimme tekemään avovaimoni pyynnöstä huiviostoksia. Tottahan toki huivit oli saatava, joten jalat alle ja menoksi kauppoja tutkimaan. Löysimmekin kaksi ns. pashminahuivia 50 punnan yhteishintaan. Löysimme myös pari kiinteillä hinnoilla varustettua kauppaa, joista ostin itse muutaman pienen tuliaisen.

Katunäkymä Sakkalasta

Palattuamme takaisin ravintolaan, törmäsimme myös ensimmäisiin kerjäläisiin. Pieni poika näytti resuja kenkiään ja kerjäsi rahaa. Myöhemmin näimme lisää kerjäläisiä Sakkalan kaduilla. Eipä heitä häiriöksi asti ollut, mutta oli kuitenkin. Ravintolaan päästyämme meillä oli vielä hyvin aikaa bussin lähtöön, joten tilasimme oluet. 2 pulloa 0,5 litran Sakara-olutta maksoi yhteensä 26 puntaa. Hinta oli suorastaan naurettava siihen nähden mitä olut maksoi hotellimme baarissa. Seuraavaksi istuimme jälleen bussin kyytiin, väistellen paria auton viereen leiriytynyttä katukaupustelijaa.

Iltapäivän katunäkymä hotellialueelta

Olimme takaisin hotellilla iltapäivällä puoli kolmen kieppeillä. Päätimme lähteä saman tien etsimään jostain ruokapaikkaa. Tänään ei hilluttaisikaan myöhään, sillä yöllä klo 1:55 olisi lähtö Kairoon pyramideja ihastelemaan. Olimme eilen nähneet Hard Rock Cafeen matkalla myös muita ravintoloita, joten päätimme mennä johonkin niistä.

Päädyimme Alsheraa nimiseen ravintolaan. Tilasimme pihvin pippurikastikkeella, clubivoileivän ranskalaisilla, 2 Stella olutta ja kaksi kahvia. Tuolle aterialle tuli hintaa 131,18 puntaa. Saimme syödä rauhassa, sillä tuohon aikaan ei ravintoloissa juuri muita ruokailijoita tupannut näkyä. Tarjoilija oli erittäin ystävällinen ja puhelias.

Teimme ruokailun jälkeen vielä pienen kävelylenkin, jonka aikana piipahdimme supermarketissa ostamassa vettä ja pientä mutusteltavaa illaksi sekä huomiselle linja-automatkalle. Illalla teimme vielä tutustumislenkin hotellin aivan mahtavalle ranta-alueelle. En ole missään aikaisemmin nähnyt niin mahtavaa hotellin piha-aluetta kuin mitä tässä hotellissa oli.

Päät laitoimme tyynyyn todella aikaisin, että saisi nukkua edes jonkin verran ennen Kairon matkaa.