Egyptin lomamatka 2008

- Kairo - Hurghada -
- 4. päivä -

Matkakertomus / matkapäiväkirja eräästä lomareissusta vieraaseen maahan.

Torstai 20.3.2008

Sonesta hotelli Kairo

Yö tuli nukuttua todella hyvin, siis todella todella hyvin. Onneksi näin, sillä nyt tuli kuitattua jo hieman univelkoja ja olo oli aamulla suhteellisen siedettävä väsymyksen suhteen. Heräsin vähän ennen seitsemää. Katselimme televisiosta säätiedotusta ja se lupasi tälle päivälle Kairoon yli 30 asteen lukemia. Aamutoimien jälkeen menimme aamiaiselle. Tässä hotellissa myös aamuvirkut saivat aamiaista, sillä aamiaisaika alkoi klo 4:30! Aamiainen oli maittava, vaikkei yltänyt monipuolisuudessa Hurghadan hotellimme tasolle. Aamiaisella emme nähneet pukumiehiä, mutta jotain liikemiehiä porukka vaikutti olevan. Palvelu aamiaisella oli hyvää, kahvit käytiin kaatamassa kuppeihin ja tiedusteltiin välillä, otammeko lisää sumppia.

Aamiaisen jälkeen kävimme kurkkaamassa hotellin allasosastoa, josta tuo yläpuolella oleva hotellin kuva on otettu. Allasosasto oli aika vaatimaton, mutta nähtävästi liikemieshotellissa ei kukaan kerkeä altaaseen pulikoimaan. Se oli todella myös sen näköinen, että käyttöaste oli minimaallinen. Eipä tuo meitä haitannut, emme tulleet Kairoon hotellin altaaseen pulikoimaan.

Yhdeksän jälkeen huoneita luovuttaessamme selvisi, että osalla meidän porukasta oli ollut saunan sijasta poreamme. Opas kertoi paikalle tullessaan, että hotelli antoi heille sviitit asuttavaksi, mikäli niitä vain oli vapaana. Joku voi siis myös saada ihan tavallisenkin huoneen. Lähtö hotellista oli klo 9:30 ja bussi oli jälleen minuutilleen paikalla.

Khan el-Khalilin basaarialue

Päivän ensimmäinen tutustumiskohde oli Khan el-Khalilin basaarialue. Siellä meillä oli noin 1,5 tuntia aikaa suorittaa ostoksia. Opas antoi ensin neuvoja ja sen jälkeen olimme vapaita tuhlaamaan rahojamme. Tällä kertaa matkaan tarttui jälleen pari huivia sekä muutama koriste-esine ja rannekoruja. Tinkiminen oli taas kovaa, sillä hintapyynnöt olivat jotain satoja puntia, kun lopullinen ostohinta oli vain 20 – 30 puntaa per ostos. Tuo hinnoittelusysteemi on kyllä sellainen, että siinä äkkinäinen tulee maksaneeksi pahimmassa tapauksessa jostain kymmenkertaisen hinnan.

Layaly El-Housein Cafe

Tehtyämme ostokset, menimme tapaamispaikkana olevaan kahvilaan nauttimaan virvokkeet. Minulla oli ajatuksena ottaa olut, mutta eihän se onnistunut. Turistipaikoissa sai kyllä olutta, mutta täältä sitä ei saanut. Tilasin sen sijaan Fantan, kyllähän sekin nestettä on. Meidän juomille, eli kahville ja Fantalle tuli kahvilassa hintaa 30 puntaa, molempien maksaessa saman verran. Tässä kohtaa pitää mainita, että paikallisopas ja ainakin toinen bussikuskeistamme kutsui suomalaisia nokioiksi! Johtuu varmaan siitä, etteivät tiedä Suomesta muuta kuin Nokian puhelimet, joita aika monella oli käytössä. Esittelin matkalla eräälle ravintolan tarjoilijalle omaa puhelinta, kun puhelimista tuli puhe. Sain sääliviä katseita ja kommentin, että miten sinulla on noin vanha puhelin. Tottahan tuo, sillä kannan reissuissa mukana vuosia vanhaa kalanruotomallia.

Oho, Kairossa oli myös uusia takseja!

Basaarialueelta bussi suuntasi Kairon egyptiläiseen museoon. Museon nurkilla näin ihmeen, nimittäin uusia takseja vaikka kuinka paljon. Kaikki tähänastiset liikenteessä nähdyt kun olivat olleet jotain muinaismuiston luokkaa. Museossa oli valokuvaaminen kielletty, joten jätin suosiolla molemmat kamerani autoon. Museo oli tällaisella museoista pitämättömällekin mielenkiintoinen paikka. Siellä oli näkemistä vaikka kuinka mahdottomasti ja luonnollisesti kaikista mielenkiintoisin osasto oli lisämaksullinen. Niin paljon muumiot eivät kiinnostaneet, että siitä olisimme maksaneet lisähintaa. Aikaahan tuollaisessa paikassa saisi historiasta kiinnostunut menemään vaikka kuinka. Vaikka siellä ei saanut kuvata, oli museossa parissakin huoneessa nähtävästi jotain opiskelijoita jäljentämässä esineissä olevia kuvia kynän ja paperin avulla. Tuosta tuli mieleen, että jos minä olisin niitä piirtänyt, olisivat kaikki näyttäneet aivan samalta – sutulta! Museon kiertämisen jälkeen kävimme tutkailemassa vielä museon kirjakaupat ja matkamuistomyymälän. Niissä olevissa tuotteissa vaikutti olevan kohtalainen museolisä.

Bussi oli noutamassa meitä sovittuna aikana. Museolta hurautimme The Palace ravintolalaivalle nauttimaan seisovan pöydän tarjoamaa lounasta. Tarjolla oli todella maistuvia ruokia ja niitä oli riittävästi. Jälkiruokatarjonta oli myös aika runsasta, joten massu oli melkoisen täyteen juntattu laivalta poistuessamme. Jos jotain negatiivista pitää tuosta ravintolalaivasta sanoa, on se juomien hinta. Meidän 2 Stellaa maksoi yhteensä 66 puntaa! Tuo ylitti jo reilusti jopa meidän oman hotellin hintatason. Tuosta tuli mieleen, että taisimme maksaa nuo juuri syödyt eväät juomien hinnoissa. Emme olleet suinkaan ainoita, jotka äimistelivät juomien hintoja. Jotkut olivat tilanneet vieläpä useamman oluen ja kahvit päälle.

Niilin ylitys

Suurin piirtein klo 15:00 aikoihin bussimme starttasi kotimatkalle. Nyt ajoimme siis ilman saattuetta ja matka joutui ihan kivasti. Yhdessä kohtaa tie muuttuu joksikin aikaa kaksikaistaiseksi ja siinä oli pientä ruuhkanpoikasta havaittavissa. Matkalla bongasin yhden Citroenin, joka oli ajanut tieltä ulos lähes suoralla osuudella. Tämän lisäksi kahden päivän aikana näimme yhden pienen risteyskolarin, jossa oli hajonnut autosta vilkun lasi.

Paluumatkan maisemia

Puolimatkan pysähdyspaikka tuli vastaan noin 18:00 kieppeillä. Nyt ei ollut yhtään vessajonojakaan, koska olimme ainoa linja-auto koko pysähdyspaikassa. Nautimme siellä jäätelöt 12 punnan yhteishintaan. Jos ihan rehellisiä ollaan, niin kyllä bussissa istuminen olisi jo riittänyt. Vaan mikään ei auttanut, edessä oli vielä samanlainen siivu egyptiläistä asfalttitietä. Onneksi tiet olivat hyviä ja pääsääntöisesti nelikaistaisia.

Olimme takaisin omassa hotellissa aika tarkkaan 21:00 aikaan illalla. Tarkastin parvekelämpötilan ja mittari näytti 26 astetta. Joo, emme lähteneet riekkumaan mihinkään yöelämään, vaan laitoimme päät tyynyyn ja aloimme zetailla, zzz…