Egyptin lomamatka 2008

- Hurghada -
- 7. päivä -

Matkakertomus / matkapäiväkirja eräästä lomareissusta vieraaseen maahan.

Sunnuntai 23.3.2008

Jälleen kerran tuli noustua kuuden kieppeillä. Sitä ei vaan osaa nukkua paljon pitempään kun menee petiin aikaisin. Ihmettelin yöllä kuumuutta, kun se tuntui olevan pahempi mitä aikaisimpina öinä. Tutkailin aamulla huoneen ilmastointilaitetta ja totesin sen olevan jostain syystä laitettu ihan minimille. Lienevätköhän siivoojalla pyörineet sukat jalassa ja mies säätänyt sen pienemmälle? No, ihan sama, säädin sen vähän isommalle teholle, tosin vain vähän, sillä emme halua vilustua liian tehokkaalle säädetyn ilmastoinnin vuoksi. Päivästä oli tuleva lämmin, sillä vähän ennen kahdeksaa lämpömittari näytti 29 asteen lukemaa. Yhdeksältä mittari näytti jo 30 astetta!

Aamiaisella oli jälleen suolalihaa tarjolla, jota sitten vetelinkin nassuun eilisen edestä sämpylöiden välissä, nam ja maiskis. Tällä kertaa aamiaisella odotti toinen pettymys, nimittäin kahvi tai oikeastaan sen puuttuminen. Kahvitonkassa oli kyllä jotain ruskeaa lientä, mutta mausta emme kumpikaan voineet päätellä mitä ihmettä se oli. Tilanteen pelasti onneksi pienen kahvikannun kanssa kulkeva tarjoilija, jolta saimme kaksi kertaa ihan juotavaa kahvia. Lisäksi muropuolen tuotteista puuttui osa, mutta se oli pientä tuon kahvijutun rinnalla, heh.

Karkade-teetä (hibiscus
Karkade-teetä (hibiscus)

Tänään oli sitten viimeinen täysi lomapäivä Egyptin auringon alla ja päätimme tehdä vielä viimeiset ostokset. Kovin paljoa emme ostelleet koko matkan aikana, mutta tietyille henkilöille on tuliaiset ostettava ja jotain myös itselle muistoksi reissusta.

Päätimme ensimmäisenä kävellä hotellilta aivan päinvastaiseen suuntaan kuin yleensä, eli poispäin Sakkalasta. Olimme bussin ikkunasta nähneet siellä olevan liikkeitä, joten suunnistimme jalan katsastamaan mitä siellä on. Eipä siellä mitään ihmeitä ollut ja liikkeet loppuivat melkein alkuunsa. Täyskäännös ja jatkoimme matkaa tutumpaan suuntaan.

Pysähdyimme hotellimme ohitettuamme ensimmäisen putiikin luona, jossa huomasimme valmiiksi pussitettua karkade-teetä. Myyjä tuli paikalle heti ja pyysi meidät sisälle liikkeeseensä. Siellä alkoi taas vaikka minkälainen paapatus ja eteemme tuotiin höyryävät mukilliset tuota samaa teetä. Välillä myyjä poistui hoitamaan jotain asiaa, mutta palasi viimein takaisin. Sain toisen kupillisen teetä, nyt tiivisteestä valmistettua, kun ensimmäiset tehtiin suoraan noista kiinanruusun kuivatuista terälehdistä. Kaveri yritti kaupitella meille myös hajuvesiä, mutta emme oikein lämmenneet niille, sillä teetähän tässä oli tultu ostamaan. Iso pussi tuli maksamaan 20 puntaa. RamStoressa oli myös myytävänä tuota karkadea ja hinta siellä oli muistini mukaan 15 puntaa. Se oli kuitenkin nyt liian kaukana meidän suunnitelmiin.

Pharaon-ravintola

Karkadekaupasta päästyämme kävimme tekemässä pienen kävelylenkin. Takaisin päin palatessamme minulla alkoi tehdä mieli kylmää huurteista, joten piipahdimme Pharaon nimiseen ravintolaan juomia nauttimaan. Stella ja turkkilainen kahvi maksoivat yhteensä 17 puntaa, mikä oli melko asiallinen hinta. Maksettuamme laskun, eräs tarjoilija tuli luoksemme ja pyysi meitä kirjoittamaan jotain vieraskirjaansa.

Yllätykseksemme hän johdatteli meidät viereiseen hajuvesikauppaan, jossa se vieraskirja sitten oli. Jutun juoni selvisi aika nopeasti, kun mies hävisi ja meitä alkoi jututtaa liikkeessä toinen mies. Hän kertoi, että heidän perheellään on Hurghadassa 5 liikettä ja tehdas Luxorissa. Nuo Luxorin tehtaat alkoivat väkisin jo hymyilyttää meitä. Saattoihan noin ollakin, mutta saattoipa olla olematakin. No, tuo kaveri osasi todella hyvää englantia ja kertoi vaikka mitä hajuvesien valmistuksesta. Jälleen kerran saimme eteemme karkade-teetä juotavaksi. Nestettä tarvitsee kuumassa paljon, joten hörpimme juomat nassuihimme.

Vaikka emme olleet aikoneet ostella mitään hajuvesiä tai muitakaan vastaavia tuotteita, niin jotenkin siinä kävi niin, että poistuimme liikkeestä kahden putelin kanssa, joista köyhdyimme 200 puntaa. Toinen oli hajuvettä ja toinen öljyä. Jäi vähän sellainen tunne, että tuli maksettua himpun verran liikaa. Toisaalta, putelit olivat aika isoja ja aika vasta näyttää, että tuleeko hinnalle katetta. Noilta kaupoilta poistuimme suoraan hotellille, varoen tekemästä enää mitään muita viime hetken heräteostoksia.

Steigenbergerin laituri

Myöhemmin lähdimme kiertelemään hotellin ranta-aluetta ja päädyimme hotellin pitkän laiturin päässä oleville penkeille. Aurinkoa saattoi ottaa noinkin, kun vedessä puljaaminen ja hiekassa makaaminen ei oikein innosta. Samalla tuli katseltua kun joku onneton yritti opetella purjelautailua ja toinen vielä onnettomampi yritti vesihiihtoa. Sitä vesihiihtäjää kävi ihan aidosti sääliksi, tyyppi kun ei päässyt yhtään mihinkään, vaikka vene yritti sitä kerta toisensa jälkeen saada vedettyä perässään. Toinen tyyppi sen sijaan vain suhahteli veneen perässä tuon vedessä makailijan ohi. Lienevätköhän olleet kaveruksia?

Hard Rock Cafe

Tänään kävimme syömässä illalla vähän myöhemmin. Päätimme mennä ensimmäisen illan kunniaksi myös viimeisenä iltana syömään Hard Rock Cafe -ravintolaan. Siellä kun oli mielestämme aivan ihanat ja suussa sulavat pöperöt. Tsekattuamme rahavarat, kävin vaihtamassa vähän lisää puntia, sillä rokkikuppilat sapuskat eivät ole edullisimmasta päästä. Ruoka ei ollut tälläkään kertaa pettymys. Tilasimme pihvin muusilla, vegehampurilaisen, oluen ja ison kolan. Tuo satsi maksoi 173,71 puntaa. Pihvi oli aivan mahtavasti grillattu. Noiden grillituotteissa on kyllä aivan uskomattoman hyvä maku, siis ainakin minun suulla maisteltuna. Myös paikan musiikki on jotain muuta kuin paikallista jollotusta ja televisioissa pyörivät musiikkivideot.

Steigenbergerin iltaohjelmaa

Myöhemmin illalla seurasimme parvekkeelta kun joku paikallinen tähti lauleskeli englanninkielisiä hittejä. Tuossa oli vain se ongelma, että hän onnistui laulamaan jokaisen tunnetun hitin niin, ettei sitä meinannut tunnistaa millään. En olisi kyllä ihan ensimmäisenä lähtenyt ostamaan lippuja hänen konserttiinsa, heh.