Egyptin lomamatka 2008

- Hurghada -
- 8. päivä -

Matkakertomus / matkapäiväkirja eräästä lomareissusta vieraaseen maahan.

Maanantai 24.3.2008

Viimeinen lomapäivä alkoi 26 asteen lämpötilassa kellon näyttäessä kymmentä vaille seitsemän. Herättyä tuli kyllä paljon aikaisemmin, mutta sänky vain piti otteessaan vähän pitempään. Totesin itseä peilistä katsellessa, että eipä ole suomipoikaan paljon rusketus tarttunut. Käytänköhän liian tymäkkää aurinkorasvaa? Enpäs kyllä polttanut nassuakaan, kuten joillekin turisteille tuppaa käymään etelän lämmössä. Kahdeksan jälkeen lämpömittari näytti 29 asteen lämpötilaa, joten viimeisenäkään päivänä ei tarvinnut palella.

Aamiaisravintolan aula

Kävimme viimeistä kertaa aamiaisella hotellin alakerran ravintolassa, jonka aulasta yläpuolen kuva on otettu. Vedimme jälleen ruokaa nassuun tunteella, sillä tarkoitus oli syödä seuraavan kerran vasta lentokoneessa. Aamu meni matkalaukkuja pakkaillessa ja muovipussimäärää ihmetellessä. Joka ostoksen mukana kun tuli yksi muovipussi, niin niitä oli kyllä tarpeeksi.

Pharaohs Super Market

Siinä aamun tunteina tuli mieleen, että jos sittenkin kävisi ostamassa jotain pientä läheisestä supermarketista. Jos vaikka alkaa hiukoa ennen lentokoneen tuhtia ateriaa. Niinpä lähdimme vielä viimeisen kerran tallustelemaan kadulle ja Pharaohs markettiin ostoksille. Teimme ostokset ja saimme jälleen namit kaupanpäälle.

Puoli kahdentoista aikaan laukkupoika tuli kolistelemaan oven taakse ja kysyi joko laukkumme ovat valmiita. Eivät ne ihan olleet, joten kerroimme tuovamme ne itse alas, joka sopi hänelle. En ollut ollenkaan varautunut siihen, että joku tulee niitä kyselemään oven taakse. No, joka tapauksessa hieman vaille kahtatoista kiskoimme itse laukut alakertaan ja tsekkasimme itsemme ulos hotellista.

Hetken ala-aulassa istuskeltuamme sama laukkupoika tuli luoksemme ja kertoi vievänsä meidän laukut samaan paikkaan jossa muidenkin suomalaisten laukut ovat, siis ulos hotellin oven eteen. Suostuimme tuohon, sillä pitäähän miehellä saada tehdä työtään. Bussi tuli yllättäen hieman etuajassa ja viimeinen bussimatka saattoi alkaa.

Bussissa opas kertoi miten lentoasemalla toimitaan. Suomalaiset oppaat eivät voineet kuulemma tulla sinne sisälle, vaan meitä opasti siellä paikallisopas. Opas kertoi jo etukäteen meidän joutuvan kahteen turvatarkastukseen ja täyttämään maastapoistumiskaavake.

Hurghadan lentokenttä

Päästyämme sisälle lentokentälle, oli meillä edessä ensimmäinen turvatarkastus, jossa kaikki matkatavarat läpivalaistiin ja käveltiin itse portin läpi. Siellä oli mies nostelemassa painavia laukkuja hihnalle ja vaati siitä 2 euroa. Lykkäsin tyypille vaaditun rahan kouraan, vaikka olisi kait sen voinut olla antamattakin.

Seuraavaksi oli vuorossa matkatavaroiden jättö ja lippujen lunastaminen. Saimme tuossa myös ne maastapoistumiskaavakkeet. Kaavakkeiden kanssa suuntasimme kohti passintarkastusta. Vähän ennen passintarkastusta olivat pöydät, joiden ääressä kaavakkeet saattoi täyttää. Se oli vastaava lappu mitä tulokaavakekin, eli ei mitään ihmeellistä. Lähinnä siinä kyseltiin henkilötiedot, matkakohde ja lennon numero.

Passintarkastuksessa oli aikamoinen jono, eikä se tuntunut vetävän mihinkään. Onneksi yksi passintarkastaja avasi uuden luukun ja se veti hyvin. Pääsimme siihen ja kohta meillä oli viisumitarrassa toinen leima. Passintarkastuksen jälkeen oli muutaman metrin päässä setä joka tarkasti, että onko passintarkastuksessa leimattu se viisumi. Siinä taidetaan valvoa valvojaa oikein kunnolla. Toisaalta, onhan tuossa myös se työllistävä vaikutus.

Eikä tässä vielä kaikki, vaan seuraavaksi jouduimme vielä toiseen turvatarkastukseen, nyt tosin ilman isoja matkalaukkuja. Se meni myös rutiinilla ja yllättävän nopeasti, koska siellä ei ollut mitään jonoja hitaan passintarkastuksen ansiosta.

Lentokentällä oli aika paljon kaikenlaisia kauppoja, ihan kuin Hurghgadan yksi katu olisi siirretty kentän sisätiloihin. Sieltä olisi voinut ostaa oikeastaan kaikki ne matkamuistot, mitä ostimme viikon aikana. Hintoja en pahemmin katsellut tai kysellyt, sillä meillä ei ollut enää tarvetta millekään. Taxfreessä kävin, mutta hinnat vaikuttivat ainakin minusta melko kovilta.

Lentokone lähti suurin piirtein ajoissa matkaan, vaikka kentällä oli melkoisen kova härdelli. Paluumatka sujui muuten hyvin, mutta jouduimme istumaan kahden puolin käytävää. Täysin vierekkäiset paikat olisivat olleet paljon mieluisammat. Helsinki – Vantaa lentokentällä olimme etuajassa, mikä lämmitti mieltämme. Kotimaan päässä passintarkastus oli nopea, mutta matkalaukkumme tulivat vasta viimeisten joukossa. Onneksi kerkesimme ja sovimme juuri pysäkille kurvaavan Lentoparkin bussin kyytiin. Olin unohtanut mikä sen pysäkkinumero on, mutta bussi tuli ja näytti itse pysäkkinsä, jonka numero on muuten 12.

Autosta piti puhdistella vähän jäitä pyyhkijöistä, sillä olimme tosiaankin tulleet keskelle talvea. Tällä kertaa myös muistin pysäköintiä maksaessani antaa matkatoimistolta tulleen alennuskupongin, eli lomamatkan pysäköinnille tuli hintaa 34 euroa. Lentoparkista pääsimme poistumaan aika vaivattomasti, sillä parkkialueen poistumisportit olivat ylhäällä jostain kumman syystä. Ajoimme vain autoletkan perässä ulos ja puolen tunnin huristelun jälkeen olimme onnellisesti kotona.