Japanin lomamatka 2009

- Tokio -
- 7. päivä -

Matkakertomus / matkapäiväkirja eräästä lomareissusta vieraaseen maahan.

Lauantai 31.1.2009

Unet loppuivat omalla kohdalla vähän yli kuudelta aamulla. Nousin ylös sängystä toteamaan, että taivaalta tuli vettä oikein kunnolla tuulen kanssa. Tuuli vaikutti paljon kovemmalta mitä se oli eilen ollut, vaikka silloinkin tuuli paikoitellen kovasti. Kelistä masentumatta käynnistin oman päivän perinteiksi tulleilla konjakilla ja purkkinuudeleilla. Lähdimme huoneesta yhdeksän kieppeillä. Menimme ensin ostamaan huomiselle lähtöpäivälle limusiinibussin liput, jotka saimme onneksi omasta hotellista. Liput maksoivat jälleen 3000 jeniä per henkilö. Hotellin palvelushenkilö merkkasi listaan meidän nimet lähtöajan kohdalle, mihin terminaaliin olemme menossa ja moneltako lentomme lähtee. Tuntuivat olevan melko huolellisia tuon suhteen, mikä oli vain positiivinen seikka.

Sateen kastelema puisto

Suuntasimme jälleen askeleemme tuttua Hamamatsuchon juna-asemaa kohti. Vettä tuli sekä vaakasuunnassa, että pystysuunnassa ja keli oli suoraan sanottuna syvältä! Muistelin juna-aseman lähellä olevan jonkun kahvilan, joten kävelimme sinne. Kahvila paljastui Tully´s Coffee nimiseksi paikaksi. Sen ulkopuolella oli sateensuojateline, johon jätimme märät sateensuojamme. Siihen ne näyttivät muutkin niitä jättävän, joten oletimme niiden säilyvän siinä tallessa. Nautimme kahvilassa kaksi kahvia ja yhden jäätelön. Kahvit maksoivat 320 jeniä kappale ja jäätelöannos 580 jeniä.

Kahvihetken jälkeen menimme viereiselle juna-asemalle, jossa latasin ensitöikseni vielä lisää rahaa PASMO-kortille, sillä jäljellä ei ollut oikeastaan virtaa edes yhteen matkaan. Lataaminen kävi yhtä helposti kuin aikaisemminkin, koska automaatit näyttivät ohjeet englanniksi ja olivat helppoja käyttää.

Ajoimme nyt junalla Uenon kautta Ikebukuroon, jossa on joidenkin oppaiden mukaan maailman isoin tavaratalo, aseman yhteydessä oleva Seibu. Paha tuota on valheeksikaan väittää, sillä tavaratalo on kolmen osionsa kanssa aivan valtava kokonaisuus, parhaimmillaan 12 kerroksinen mammutti. Se osoittautui myös ihan kelpo ostospaikaksi ja löysin sieltä muutaman tuliaisen, joita olin etsinyt kovasti muualta. Mukaan tarttui myös ihan tavallisia tarvikkeita, kuten kyniä ja vihkoja, aivan arkikäyttöön kotiin.

Seibu tavaratalon ravintolamaailma

Jossain vaiheessa meille iski jälleen nälkä ja lähdimme katselemaan tavaratalon ravintolakerroksista ruokapaikkaa. Muistini mukaan siellä oli kahdessa kerroksessa aika huomattava määrä ravintoloita, sekä japanilaisia että länsimaistyylisiä. Kävelimme hetken siellä, kun silmiin sattui erään ravintolan lounastarjous. En ajatellut sen nimeä sen tarkemmin sisälle mennessä, mutta myöhemmin se paljastui Edelweiss nimiseksi paikaksi, eli kyseessä oli länsimaistyylinen paikka. Lounas maksoi siellä 1350 jeniä ja siihen kuului kahvi samaan hintaan. Annos oli aika pieni, mutta muuten maistuva. Siihen kuului alkukeitto, salaatti ja lämminruoka. Keitto nautittiin trendikkäästi kahvikupista, heh.

Ikebukuron keskustaa

Ruokailun jälkeen kävimme tekemässä pienen ulkoilun Ikebukuron aseman ympäristössä. Meillä ei ollut oikeastaan mitään isompaa asiaa minnekään, kunhan kävimme katsastamassa vähän maisemia. Pitkä ulkoilu ei innostanut yhä jatkuvan sateen vuoksi. Palasimme siis aika nopeasti takaisin asemarakennukseen ja nyt vuorostaan Tabu nimiseen tavarataloon. Teimme myös siellä pieniä ostoksia, ostin mm. cd-levyllisen japanilaista musiikkia 2000 jenin hintaan. Levyjä olisi saanut halvemmallakin, mutta tuo nyt sattui miellyttämään eniten. Kyseessä oli uudehko kokoelmalevy.

Harajukussa Meiji-Doorin ja Omotesandon risteys

Poistuimme Tabusta junalle ja ajoimme nyt toiseen kertaan Harajukuun. Koska meillä oli aikaa, niin päätimme käydä katselemassa vielä sieltä, että löytyisikö jotain viime hetken hankintoja, mitä pitäisi ehdottomasti tehdä. Kävelimme nyt ensin Omotesandoa alaspäin isoon risteykseen ja siitä Meiji-Dooria pitkin Takeshita-Doorille. Kävelimme sen nyt vain yhteen suuntaan läpi.

Caffe Solaren herkulliset jäätelöt ja kahvit

Takeshita-Doorilla pistäydyimme vielä Caffe Solareen kahville ja jäätelölle. Jäätelö maistui kosteasta kelistä huolimatta. Onneksi tässä vaiheessa sade oli loppunut jo käytännössä kokonaan, mitä nyt pikkuisen ripsi välillä. Kuvan kahvit maksoivat 180 jeniä kappale ja nuo herkulliset jäätelöt kustansivat puolestaan 400 jeniä kappaleelta.

Kahvilta poistuimme juna-asemalle ja ajoimme takaisin Hamamatsuchon asemalle. Junassa oli aika paljon kulkijoita, mutta onneksi pysäkin tai kahden jälkeen pääsimme istumaan ja useimmiten vielä vierekkäin. Asemalta kävelimme vielä kerran Tokyo Towerille tutkimaan matkamuistomyymälöiden tarjontaa. Kävimme samalla sen alakerrassa olevassa Familymart-ruokakaupassa ostoksilla. Pieni pettymys oli se, ettei siellä myyty olutta ollenkaan. Korjasin asian sillä, että hotellille päästyämme kävin oman hotellin ruokamarketissa ostamassa kaksi todella ylihintaista puolen litran bisseä. Yhteensä nuo kaksi olutta maksoivat 970 jeniä, mikä oli aika sikamainen hinta.