Bulgarian lomamatka kesäkuussa 2006

- Kultahietikko - Varna - Albena -
- 1. päivä -

Matkakertomus / matkapäiväkirja eräästä kesälomareissusta vieraaseen maahan.

Torstai 8.6.2006
Lomamatka starttasi kotoa 13:40 iltapäivällä. Olimme liikkeellä hyvissä ajoin, jotta mahdolliset parkkipaikka tai muut ongelmat eivät aiheuttaisi kenellekään paniikkia. Kävimme ensimmäisenä hakemassa mukaan toisen autokunnan, joka odotteli meitä parin kilometrin päässä. Matka Lentoparkkiin sujui niin hyvin kuin se pääkaupunkiseudulla liikenteen vuoksi voi sujua. Lentoparkin kohdalla sattui silmiin jo tieltä ikävä ”täynnä” kyltti. Henkilökunnan vielä varmistaessa asian, suuntasimme autojen keulat kohti Helsinki – Vantaa lentokentän omia parkkipaikkoja. Yritimme ensin ulkona olevalle paikoitusalueelle. Sen sisäänajon kohdalla oli kaveri kertomassa, että parkkipaikka menee kiinni tulevana maanantaina, joten hän ohjasi meidän tämän vuoksi viereiseen P3 pysäköintitaloon, jossa oli muutama vapaa paikka. Löysimme autoille paikat ja lähdimme tutkailemaan miten pääsemme ulkomaanterminaaliin. P3 parkkitalosta pääsi näppärästi tunnelia pitkin kotimaanterminaaliin, josta taas menee putki ulkomaanterminaaliin. Lähtöselvitys meni nopeasti, sillä siellä ei ollut mitään ruuhkia. Lento itsessään lähti aavistuksen verran myöhässä, mutta ei mitenkään pahasti. Perillä Varnassa olimme noin 19:30 aikoihin.

Varnan lentokenttä
Varnan Lentokenttä

Lentokoneessa meille kerrottiin matkatavaroiden tulevan ulos parkkipaikalle. Olin kuullut tuosta tavasta jo aikaisemmin, joten se ei tullut täytenä yllätyksenä. Passintarkastus lentokentällä sujui hämmästyttävän nopeasti, vaikka mies kopissa tuntui syynäävän passia tolkuttoman pitkään. Viereinen jono veti tälläkin kertaa nopeammin. Lentokentän aulassa oli aikamoinen ihmispaljous, mutta oppaiden neuvojen mukaan osasimme suunnistaa oikeaan suuntaan. Olimme ulkona niin nopsaan, ettei siellä ollut vielä juurikaan ketään odottamassa matkatavaroita.

Matkatavarat saapuneet parkkipaikalle

Tulivathan ne matkatavaratkin vihdoin ja viimein. Ei, emme joutuneet itse purkamaan kuvassa näkyviä matkatavaroita, vaan kaksi verkkaisesti työskentelevää miestä nosteli ne pois kärryistä. Sen jälkeen seurasi suomalaiskansallinen härdelli, kun kaikki ryntäsivät hakemaan ensimmäisenä omaa laukkuaan. Ainakin meidän laukut olivat kaikki tulleet perille ja vielä ehjinä. Joku tuntui keskustelevan oppaan kanssa vioittuneesta laukusta, joten kaikilla ei ollut yhtä hyvä tuuri. Olimme varmistaneet oppaalta bussin ja lähdimme raahaamaan tavaroitamme sen luo. Joku meitä ennen kyseli kuskilta vielä, että onko se varmasti hotelli Erman bussi. Ei ollut, ei! Taas opasta piinaamaan ja seuraavaksi selvisi, että alkuperäinen bussin numero 14 ei pitänytkään paikkaansa, vaan numero olikin 12. Tavarat siirrettiin viereisen bussin luo, josta kuski nosteli ne kyytiin. Meidän bussi kuskasi asukkaita vain kahteen hotelliin, joten mitään pitkää kiertoajelua ei ollut tiedossa. Vielä kun meidän hotelli oli ensimmäinen pysähdys, ei suorempaa reittiä voinut edes toivoa. Pääsimme kunnialla hotellille ja sisään kirjoittautuminen sujui ongelmitta.

Hotelli Erman kaksion olohuone

Yritin ottaa turvalokeron sisään kirjautumisen yhteydessä, mutta henkilö tiskin takana pyysi tulemaa lokeroon tulevien tarvikkeiden kanssa, kun olemme saaneet matkatavarat huoneeseen. Tavaroiden kantamisessa tuli hotellin henkilökuntaan kuuluva mieshenkilö auttamaan. Hän kertoili samalla mitä missäkin on ja näytti hotellihuoneen minibaarin sekä kertoili puhelimen käytöstä ym. asioista. Palvelu tuntui pelaavan loistavasti. Totta kai tästä avusta ja neuvoista piti kiittää sopivan setelin siirrolla hänen käteensä. Me saimme huoneen toisesta kerroksesta ja toinen porukka neljännestä kerroksesta. Sama kerros ja käytävä olisi ollut kova sana, mutta periaatteessa ihan sama. Olivathan huoneissa puhelimet, joilla saattoi soitella keskenään. Kävimme huoneeseen tutustumisen jälkeen ottamassa sen turvalokeron, joka maksettiin heti ja hintaa tuli viikoksi 30 levaa. Myös hotellin kauppa tuli tsekattua heti kärkeen. Mukaan lähti pullo paikallista Pliska brandyä, etteivät paikalliset pöpöt pääse iskemään, kröhöm. Ostimme lisäksi jotain pikkupurtavaa, mitä nyt nopeasti silmäillen sattui silmiin ja vaikutti syötävältä. Myös iso viiden litran vesipullo lähti mukaan, sillä tuolla ei pestä edes hampaita vesijohtovedellä.

Huoneiston makuuhuone

Kävimme vielä kävelemässä lähistöllä, kun osalla porukkaa oli nälkä. Se nälkäinen osa halusi löytää jostain Mäkkärin. Joo, emme tosiaankaan löytäneet sitä tuolloin yöllä hortoillessa, joten suuntasimme askeleet takaisin hotellille ja kävimme lepuuttamaan. Matkalla tehtyjen muistiinpanojen mukaan kirjoittelin niitä kahdentoista aikoihin, joten aika mennä nukkumaan oli meille kohtalaisen sopiva.