Bulgarian lomamatka kesäkuussa 2006

- Kultahietikko - Varna - Albena -
- 7. päivä -

Matkakertomus / matkapäiväkirja eräästä kesälomareissusta vieraaseen maahan.

Keskiviikko 14.6.2006
Joku sanoo, että aikaisin herääminen on heräämistä sian pieremisen aikaan. No, tänään heräsin kait siihen aikaan, koska kello näytti 5:50 noustessani ylös. Eikä vieläkään kankkusta aamulla. Taidan sittenkin käyttää alkoholia lääkäreiden suositusten mukaan, eh heh. Säätiedotus lupaili televisiossa tälle päivälle 23 astetta, mikä jäi pari astetta Helsinkiin luvatulle lämpötilalle. Ettäkö etelässä on aina lämpimämpää? Oma lämpötilan mittaus parvekkeelta klo 6:18 antoi lukemaksi 20 astetta. Aamulla oli vuorossa biljardin peluuta, josta tuli varsinkin pojalle mieluinen ajanviete. Peli hotellin alakerrassa maksoi 3 levaa / kpl. Yksi biljardipöytä olisi ollut vielä allasbaarissa neljännessä kerroksessa, mutta siellä emme käyneet pelaamassa. Kävimme itse asiassa koko baarissa vain kerran tutustumiskäynnillä.

Ei lomaa ilman jäätelöä

Lähdimme tänään kävelemään niin kutsutulle party-streetille, jonka varrella on bilettämisestä tunnettu Vladislav niminen hotelli. Matkalla sinne piti pojan saada pehmis. Se olikin kohtuullisen halpaa, vain 1 levan. Suhtauduin ensin pehmikseen varauksella, mutta joku vakuutteli sen olevan turvallista syödä. Pitää vain varoa niitä irtojäätelöitä, jotka ovat avonaisissa rasioissa. Tiedä sitten mikä siellä niin vaarallista on, mutta pehmistä poika ainakin söi useamman kerran.

Vladislav hotelli ja sen kaupat

Tänään oli meidän viimeinen kokonainen lomapäivä Kultahietikolla, joten nyt oli korkea aika tehdä vielä viimeisiä ostoksia. Taisin itsekin ostaa jotain pientä. Seurailimme jälleen vapaana juoksentelevaa koiraa, joka tuntui olevan ainakin osalle kauppiasta hyvin tuttu hauva. Kävelimme nyt ensimmäistä kertaa katua niin pitkälle, että tulimme rantaan. Olimme aikaisemmin kääntyneet takaisin tuosta Vladislavin nurkilta. Ihan totta, muutama koju meinasi jäädä käymättä meidän shoppailuspesialistilta. Mitä tästä opimme? Sen, ettei koskaan ole liian myöhäistä käydä vielä yhden kerran ostoksilla, heh!

Kanathan ne siinä kenottavat lämmössä

Rannalle päästyämme olimme jälleen tuttujen ostospaikkojen luona. Niitä oli tullut kierreltyä jo useampana päivänä. Aikaisemmin kuvan vartaassa oleva possu oli vaihtunut kanoihin. Paikan ohi kulkiessa tuli sellainen pikahiki, niin lämmin tuo grillauspaikka oli. Ruoantuoksut tuolla Kultahietikolla olivat jotain sanoin kuvaamattomia. Vaikka olit juuri itse syönyt, niin noiden tuoksujen takia nälkä tuli uudestaan.

Hotellille palatessamme satuimme ensimmäistä kertaa huoneeseen siivoojien kanssa. Jätimme heidät hommiin ja palasimme hotellin alakerran pehmeille nahkasohville odottelemaan. Myöhemmin iltapäivällä lähdimme koko 6-hengen porukka lounaalle. Suunnistimme rantakadulta katua ylöspäin kohti Vladislav hotellia. Vanhukset olivat bonganneet sieltä suomenkielisiä ruokalistoja, mikä oli heille iso apu ruokaa valitessa. Päädyimme syömään erääseen ravintolaan, jossa oli kohtalaista suomen puhuva mieshenkilö. Ruokalista ei ollut rehellisesti suomenkielinen, vaan suomalaisten matkailijoiden tussilla suomentama. No, eipä tuo haitannut ja saimme ruoat eteemme. Saimme vielä viinipullon ilmaiseksi, jonka lisäksi juomiksi tuli vain parin alkoholittoman limsat. Koko revohkan ruokailu maksoi kahdella limulla 77,10 levaa.

Pomppulinna

Ruokailun jälkeen teimme pienen kävelylenkin ja poika kävi testailemassa pomppulinnaa. Hintaa moiselle hyppelylle tuli 2 levaa, jolla sai kuulemma pomppia tunnin. Missään ei tuota aikaa lukenut, mutta poika oli kysynyt sen käydessään siellä tädin kanssa aikaisemmin.

Kävimme tänään kuudentoista jälkeen maksamassa viimeiselle päivälle huoneen jatkoajan. Meidän bussin lähtöaika oli 17:45 ja jatkoaikalappuun tuli merkintä klo 18:00 asti, mikä sopi meille. Hintaa tuolle tuli 35 levaa. Hyvä homma, saimme nyt kahden huoneiston matkatavarat meidän huoneistoon ja saisimme lepäillä siellä ennen bussin lähtöä.

Hotelli Erman Skybaari

Mittailin päivän lämpötilaa 16:53 ja totesin sen olevan meidän parvekkeella 23 astetta. Kaivelin illan mittaan viimeisen Kamenitza olutpullon jääkaapista ja totesin sen olevan alkoholittoman! Jep, kannattaisi varmaan katsella jatkossa tarkemmin mitä ostaa. Eihän tuossa sinällään mitään vahinkoa tullut, nauratti lähinnä moinen lapsus. Tämän illan ohjelmassa oli toinen drinksuilta, varsinkin kun tänään oli pientä juhlan aihetta synttäreiden muodossa. Kävimme ensin kolmestaan toteamassa meidän oman hotellin Skybaarin olevan oiva paikka tutustua uusiin drinkkeihin, joten poika haki paikalle myös toisen huoneiston porukan. Tässä baarissa ei tehtykään heti kahta samanlaista drinkkiä, kuten muissa käymissämme paikoissa oli tehty. Tiskin takana työskennellyt tyttö kertoi, että ensin tulee yksi drinkki ja sitten voi valita ilmaiseksi joko toisen samanlaisen tai vaikka erilaisen drinkin. No totta kai käytimme tilaisuutta hyväksi ja maistelimme kahdet erilaiset drinkit.

Näkymä Erman Skybaarista

Näköalat hotelli Erman Skybaarista olivat melkoisen hyvät. Ilma vain oli tälläkin kertaa pilvinen ja epävakainen. Baarissa ollessamme ei vettä onneksi satanut. Olihan siinä toki sen verran kattoa, ettei se meitä tai baarihenkilökuntaa olisi kastellut.

Tuon drinksuttelun jälkeen toisen huoneen väki ilmoitti menevänsä huoneeseen lepäämään. Me lähdimme kolmestaan toteuttamaan alkuperäistä suunnitelmaa, joka tarkoitti käymistä vielä jossain toisessa cocktailbaarissa. Suuntasimme kohti Vladislavia. Emme tosin päässeet kovinkaan pitkälle mäkeä ylöspäin, kun meidän johdateltiin jälleen lähes kädestä pitäen johonkin Angel cocktailbaariin. Se oli sanalla sanoen aika vaatimaton paikka ja pikkaisen hämärässä paikassa. Palvelu siellä kuitenkin pelasi samalla ystävällisyydellä kuten muuallakin, joten tilasimme drinksut. Tässä kohtaa iltaa taivas sananmukaisesti repesi ja päästi vedet maahan asti. Saimme jälleen nauttia bulgarialaisesta ukkosesta. Meillä piti jäädä odottelemaan hotellille palaamista cocktailbaariin, sillä vettä tuli todella kuin saavista kaataen. Ei, emme tilanneet lisää drinkkejä, vaan joimme niitä hitaammin. Sateen muuttuessa tihkusateeksi, lähdimme paluumatkalle kohti omaa hotellia.