Bulgarian lomamatka kesäkuussa 2004

- Burgas - Sunny Beach - Nessebar - Ropotamojoki - Sozopol -
- 8. päivä -

Matkakertomus / matkapäiväkirja eräästä kesälomareissusta vieraaseen maahan.

Tiistai 8.6.2004
”Tulipahan herättyä taas ennen seitsemää”, näyttää olevan kyseisen päivän matkapäiväkirjan ensimmäinen kommentti. Sairastahan tuo on, mutta mitä sille enää tässä vaiheessa voi. Aamulämpötila näytti puoli yhdeksän aikaan 18 astetta. Suunnistimme tänään ensimmäisenä tutuksi tulleen paitakauppiaan luokse tekemään vielä viimeiset paitaostokset. Hän halusi meistä yhteiskuvan, joten lupasimme palata sinne vielä ennen bussin lähtöä. Suunnistimme vielä rantabulevardille katselemaan siellä olevia kauppoja. Päätin uusia ikivanhan vyölaukkuni ja ostin uuden 6:lla levalla. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun joku kauppias yritti antaa rahasta väärin takaisin. Huomautin vaihtorahasta ja sain puuttuvat levat anteeksipyyntöjen kera takaisin. Mies oli tosin sen näköinen, ettei tainnut juurikaan olla pahoillaan asiasta.

Iltapäivällä oli jälleen aika hakea jostain ruokapaikka, mikä ei ollut ongelma Sunny Beachilla. Ongelma on lähinnä se, ettei kerkeä syödä läheskään kaikissa niissä paikoissa joissa haluaisi.

Sunny Beachin laituri.

Tällä kertaa ruokapaikan valinta kohdistui jostain syystä aivan ison laiturin vieressä olevaan ravintolaan. Ravintola oli kiinni hiekkarannassa. Meitä oli varoiteltu rannan ruokapaikkojen kovasta hintatasosta, mutta päätimme siitä huolimatta mennä sinne. Ravintolassa oli aika paljon ruokailijoita ja palvelu siitä johtuen melkoisen hidasta. Välillä näytti jo siltä, että emme saa ruokaa ollenkaan. Myös tässä ravintolassa oli suomenkielinen ruokalista, mikä tuntuu olevan monille suomalaisille matkailijoille se tärkein pointti ruokapaikkaa valitessa. Meille se ei ole, vaikka helpottaa kuitenkin asiaa jossain määrin. Ravintolan ruoka oli oikein maistuvaa, varsinkin itseni tilaamat lampaankyljykset. Ruoalle tuli hintaa juomien kanssa noin 28 levaa.

Näkymä basaarialueelta.

Päivä meni pakkaillessa ja viimeisiä ostoksia tehdessä. Klo 16:00 aikoihin poistuimme huoneesta ja kirjoittauduimme ulos hotellista. Maksoin tallelokeron ja huoneen jatkoajasta kertyneen laskun. Jätimme laukut ala-aulaan ja kävimme paitakauppiaan luona vielä viimeisen kerran. Bussi tuli suurin piirtein ajallaan ja koska olimme sen bussin viimeinen hotelli, lähdimme suoraan kohti lentokenttää.

Lentokenttä ei yllättänyt millään tapaa, vaan saimme jonottaa siellä oikein kunnolla. Vaikka meidän matkalaukuilla oli painoa kohtalaisen paljon, ei se ollut mitään verrattuna muutaman muun perheen matkalaukkuihin. Nähtävästi lentoyhtiöt eivät ole kovin tarkkoja liikapainosta laukuissa, sillä kukaan ei joutunut maksamaan mitään lisämaksua painosta. Passintarkastuksessa jouduimme luovuttamaan sinne myös hotellista saamamme ”adresna karta” paperit, joista selviää matkan tarkoitus. Saimme siitä oikein HUOMIO!!!! – paperin, että se on varmasti passin välissä poistuessamme maasta. Minun paperissa oli muistaakseni nimi väärin, mutta oppaan mukaan se ei ollut kovin vakavaa, kunhan vaan kyseinen paperi on mukana.

Turvatarkastuksen jälkeen menimme ottamaan juotavat lentokentän baarissa. Kenttä oli palveluiden suhteen aika vaatimaton paikka. Kävin tutustumassa sen myymälään, mutta se oli todellinen pettymys. Oikeastaan siellä ei ollut juuri muuta kuin tupakkaa, joten vihoviimeiset ostokset jäivät ainakin meidän perheeltä tekemättä. Tuskin olisimme mitään edes tarvinneet, jos minun mielipidettä olisi kysytty.

Kuulutus siirtyä lentokentän linja-autoihin tuli hyvissä ajoin ennen koneen lähtöaikaa. Matkustimme linja-autoilla koneen luo ja nousimme koneeseen. Lentokone pääsi lähtemään etuajassa. Kaikki vaikutti vielä tässä vaiheessa kovin hyvältä. Lähtökiidon aikana se hyvä tuuri aikaisen lähdön muodossa sitten hävisi, nimittäin koneessa tuntui tömähdys nousukiidon aikana. Tunne oli samanlainen, kuin olisi rengas puhjennut. Kone alkoi välittömästi jarruttaa todella voimakkaasti. Onneksi emme olleet kerinneet vielä kovin pitkälle, joten kiitorata riitti pysähtymiseen. Kone rullasi viereiselle kiitoradalle, joka oli remontissa. Vähän ajan päästä lentokoneen vierelle tuli kaksi linja-autoa.

Saimme hetken päästä tietää, että vasemman suihkuturbiinin läpi oli mennyt lintu. Konetta tutkittiin puolisen tuntia, kunnes meille ilmoitettiin matkan jatkuvan noin puolen tunnin päästä. Viimein pääsimme taas yrittämään nousua. Tällä kertaa koneen suihkumoottoreita käytettiin hetken aikaa ennen lähtökiitoa tavallista kovemmilla kierroksilla. Toisella kertaa nousu onnistui. Lento sujui ilman ongelmia, mitä nyt alkumatkasta koneeseen tuli linnun sulkien aiheuttamaa käryä. Meille tiedotettiin kyseisestä hajusta, ettei vaan kenellekään olisi tullut mieleen, että kone on jostain tulessa.

Pääsimme perille Helsinki – Vantaan kentälle noin puoli kahdentoista aikaan. Passintarkastuksen jälkeen pääsimme jännäämään, ovatko kaikki matkalaukut vielä tallessa. Olivathan ne ja vielä ehjinä. Raahauduimme laukkujen kanssa Lentoparkin pysäkille kyytiä odottelemaan. Bussi tuli pienen odottelun jälkeen ja lopulta olimme matkalla kohti omaa autoa. Kotimatka Lentoparkista kesti puolisen tuntia ja kotona olimme hyvin aikaisin, eli klo 00:30 aikaan.