Tunisian lomamatka 2008

- Sousse -
- 2. päivä -

Matkakertomus / matkapäiväkirja eräästä lomareissusta vieraaseen maahan.

Sunnuntai 1.6.2008

Uusi aamu ja paikka varmaan jänskätti jonkin verran, sillä heräsin ensimmäiseen täyteen lomapäivään jo puoli kuuden aikaan. Matkakumppani veteli tuolloin vielä hirsiä täyttä häkää, joten annoin pojan nukkua. Nukkumamukavuus oli aika onneton. Sänky oli hiton kova ja tyyny vielä vähän kovempi. Totesin yöllä, että parvekkeen alapuolella olevan tien vuoksi liikenteen melu kuuluu toisinaan huoneeseen, varsinkin kun joku innostuu revittelemään rantakadulla. Ei häirinnyt tosin nukkumista ollenkaan. Mitään ravintoloiden melua ei huoneeseen nro 325 kuulunut koko viikon aikana. 6:45 totesin lämpötilan olevan 23 astetta.

Ensimmäinen aamuaurinko

Ensimmäinen aamusuihku ammeessa oli positiivinen kokemus. Vesi oli lämmintä ja ensimmäistä kertaa seisoin ammeessa jonka pohja oli karhea, eli ei liukastumisvaaraa. Suihkun jälkeen yritin etsiä huoneesta jotain hotelli-informaatiota, mutta sitä ei löytynyt mistään. Jostain siivooja sellaisen kaivoi loppuviikosta, kun kaikki asiat oli tullut selvitettyä jo muuta kautta. Olisin halunnut ensimmäisenä aamuna tietää aamiaisajan. Paikan matkaopas oli viittoillut jo yöllä hotellille tullessa, joten suurin piirtein suunta oli selvillä.

Herättelin pojan kasin kieppeillä ja lähdimme aamiaiselle. Aamiaisravintolan ulkopuolelta selvisi, että aamiaista tarjoillaan 6:30 – 10:00 välisenä aikana. Jätimme matkalla aamiaiselle täytetyt hotellikortit respaan ja tiedustelin tallelokeroa. Meidät pyydettiin palaamaan asiaan aamiaisen jälkeen, mikä sopi loistavasti.

Aamiainen oli aika vaatimaton koko viikon. Tarjolla oli kahta laatua mehua, kahvia, teetä ja kaakaota. Joka aamu oli keitettyjä munia ja joskus niiden lisäksi munakasta. Salaattipöytä oli myös joka aamu, mutta siihen en koskenut, sillä en syö vihreää aamuisin, hah. Leikkeleitä oli tasan yhtä sorttia kuten myös siivutettua juustoa. Croissantteja ja munkin makuisia littanoita oli tarjolla lämpöisinä. Leipäpuolella oli patonkia ja sämpylöitä. Muroja oli myös tarjolla, mutta valita ei niissäkään voinut. Näiden lisäksi oli myös jotain kahvileipiä, kuten pieniä kakkupaloja. Kahvi itsessään oli tyrmäävä yllätys ensimmäisenä aamuna, kuin olisi halolla mäjäyttänyt päin näköä kupista hörpätessä, hyh!

Aamiaisen jälkeen saimme ilmaisen tallelokeron käyttöömme. Poika vaihtoi samalla omia rahojaan dinaareiksi, sillä ennen tutkimattomat kaupat ja kojut suorastaan huusivat hänen rahojaan luokseen.

Slim-ostoskeskus

Matkaopas oli tervetulolehtisen mukaan paikalla yhdeksältä, joten tälläsimme itsemme hotellin aulaan siihen aikaan. Varasin heti kärkeen Friguian eläinpuistoretken ja Karthagon retken. Samalla kyselin myös, että löytyykö seudulta jotain kiinteähintaisia kauppoja. Opas neuvoi pari ostoskeskusta, jotka päätimme lähteä heti katsastamaan.

Ensimmäinen ostoskeskus oli Tej Marhaba Center, jonka kävelimme aamutuimaan läpi, todeten, ettei siellä ole meille yhtään mitään. Etsimme lähinnä pojalle tietynlaista ostettavaa, jota tuolta ei löytynyt. Seuraava paikka oli kuvassa yläpuolella oleva Slim-ostoskeskus, jossa ei myöskään ollut mitään meille. Olimme liikkeellä aika aamusta, joten ostoskeskuksissa ei ollut kuin muutama ihminen ja suurin osa kaupoista vielä kiinni. Nämä molemmat sijaitsivat hotelliltamme pohjoisen suuntaan.

Poika löysi kyllä ostettavaa matkalta, sillä eräässä kiinteähintaisessa pikkukaupassa oli hänen himoitsemiaan lippiksiä ja niitä tuli ostettua peräti 3 kappaletta. Hinta oli vain 6,9 TND. Noista samoista pyydettiin toisaalla jopa 25 TND, joten vertaileminen kannattaa. Samalla reissulla ostin postikortit ja -merkit, jotta saisin ne matkaan mahdollisimman nopeasti. Kortit maksoivat 0,1 TND kappale ja merkit 0,6 TND kpl. Kitkat suklaapatukka maksoi puolestaan 1,9 TND, mikäli joku on sellaisen hinnasta kiinnostunut. Ennen hotellille paluuta ostimme vielä 2 x 1,5 litraa vettä yht. 1,0 TND hintaan.

Puoli kahdentoista kieppeillä hotellin parvekkeen säähavaintoasema ilmoitti lämpötilaksi 26 astetta.

Soussen keskustaa

Matkatoimistollamme ei ollut perinteistä ravintolan hämyssä tapahtuvaa tervetuliaismaljojen kilistelyä, vaan tervetulokävely Soussen keskustassa olevassa Medinassa, eli vanhassa kaupungissa. Tuo sopi meille vallan hyvin. Matka sinne oli sen verran lyhyt, että kävelimme keskustaan hyvissä ajoin paikkoja tutkailemaan. En muistanut ottaa tuolle reissulle vettä mukaan, joten ostimme sitä keskustan yhdestä isosta kioskista 1,5 litran pullon 1,5 TND hintaan, joka oli aika kallista.

Medinan aluetta

Opas tuli ajallaan paikalle ja teimme Medinassa noin kahden tunnin mittaisen kävelyretken. Kävimme katselemassa eri paikkoja, niin kauppapaikkoja kuin muitakin nähtävyyksiä. Siellä oli todella paljon pieniä ahtaita kujia täynnä ihmisiä ja basaareja. Kauppiaat huutelivat kovasti perään ja kyselivät mistä ollaan. Pelkäsin vielä pahempaa kauppiaiden suhteen, mutta Egyptiin nähden nämä olivat ihan iisejä tapauksia. Toki jokainen olisi halunnut tehdä kauppaa, mutta eivät kävelleet juuri vieressä tai perässä. Tapasimme siellä hyvin suomea puhuvan kuparikauppiaan ja kaikenlaisia muita suomea muutaman sanan tai lauseen höpöttäviä ihmisiä. Kiertokävely oli oikein antoisa informaation suhteen, joten se kannattaa käyttää hyväksi.

Kävelyn jälkeen menimme keskustan tuntumassa olevaan ravintolaan nauttimaan pizzat. Meidät oli pysäytetty siinä Medinaan mennessä ja päätimme testata paikan ruokatarjonnan iltapäivällä. Tarjolla oli vain lämpimiä voileipiä ja pizzaa, joten tilasimme pizzat. Ruokailun lopuksi pyysin laskun. Emme saaneet mitään eriteltyä laskua, vaan jonkinlaisen mustekynällä tehdyn sutun, jossa pizzat, olut ja Cokis maksoivat yhteensä 18,4 TND. Pizzasta voisin sen verran sanoa, etten menisi toista kertaa heidän pizzoja maistelemaan. Myös olut oli hieman oudon makuista, mutta päättelin sen olevan vain joku paikallinen makutottumus.

Satamassa oli isoja hienoja laivoja, joita kävimme ruokailun jälkeen pikaisesti katsomassa. Käveleminen alkoi kuitenkin jo riittää, joten lampsimme takaisin hotellille samoja jalanjälkiä. Tosin ennen hotellia piipahdimme siitä noin 100 metrin päässä olevassa isossa Magasin General supermarketissa, joka osoittautui isoksi kaksikerroksiseksi myymäläksi, jossa oli jopa viinakauppa alakerrassa. Kaupassa 1,5 litran vesi maksoi 0,33 TND, 1,5 litran appelsiinilimu 1,585 TND, litran Apla omenajuoma 1,0 TND, putkilo sipsejä 3,43 TND ja TUC suolakeksipaketti 0,40 TND. Sipsit olivat kalliita ja muut lähes ilmaisia.

Näkymä hotellihuoneen parvekkeelta

Hotellille päästyämme vaihdoin lisää paikallista rahaa. Satasella sai 180,2 TND, joka oli koko reissun paras kurssi meidän hotellissa. Rahaa vaihdoimme vain hotellissa, joten muiden paikkojen kursseja en edes katsellut.

Huoneemme parvekkeelta oli oikein mukavat näköalat merelle ja rantakadulle. Rantakatu oli iltaisin ihmisten kokoontumispaikka, eli vilinää piisasi. Onneksi siellä ei kuitenkaan mitkään känniörvelöt pitänyt bileitään, vaan kaikki toiminta tapahtui suhteellisen rauhassa.

Kävimme illan mittaan vielä iltakävelyllä. Menimme merenrantaan ja siitä keskustaa kohti. Vähän ennen Medinaa käännyimme takaisin ja piipahdimme yhdellä paikallisella nakkikioskilla. Pojalla oli alkanut nälkä haitata jo näköä, joten hän päätti tilata pikaruokapaikasta hampurilaisen. Tavallinen hamppari maksoi 1,5 TND ja oli kuulemma ihan syötävä. Paikalliset tuntuivat myös suosivan pikaruokaa aika paljon iltaisin. Matkalla hotellille piipahdimme ostamassa vielä ison pullon Apla omenajuomaa, sillä se osoittautui todella hyväksi juomaksi. 1,5 litraa tuota valmistetta maksoi 1,180 TND.

Katselin illalla myöhemmin rannalle ja sinne oli tullut onkimiehiä. Tyypeillä oli vavat painettuina hiekkaan ja he itse istuskelivat rupattelemassa. Kertaakaan en nähnyt, että he olisivat saaneet mitään, mutta enpä heitä juuri kytännyt. Yhdeksän kieppeillä illalla lämpömittari näytti 22 astetta lämmintä.